Archive for the ‘E!’ Category

MJ: Kerana Ubat

June 29, 2009

KEMATIAN Michael Jackson awal Jumaat lalu memang mengejutkan, tetapi bagi sebahagian mereka yang mengenalinya, yang lebih mengejutkan ialah dia berjaya hidup sehingga 50 tahun.

Sebahagian besar usia dewasanya, dia kelihatan seolah-olah ‘mereput’ di hadapan mata kita – kurus kering, pucat, terpaksa menggunakan kerusi roda atau berbalut kerana menjalani pembedahan.

Dia bertarung dengan ketagihan ubat tahan sakit dan begitu sukar untuk duduk tegak ketika perbicaraannya berhubung kes pencabulan kanak-kanak pada 2005.

Menurut laporan media, Jackson tidak sedarkan diri selepas disuntik Demerol, sejenis ubat tahan sakit pada hari kematiannya.

Peguam keluarga Jackson, Brian Oxman berkata, dia pernah memberi amaran kepada raja pop itu mengenai penyalahgunaan ubat.

“Saya sudah beri amaran bahawa satu hari nanti, Michael Jackson tidak akan bangkit dari tidurnya dan saya tidak akan berdiam diri jika ia berlaku kerana salah guna ubat.

“Saya sudah membuat kenyataan itu kepada anggota keluarga dan saya memberitahu mereka, saya tidak akan berdiam diri,” katanya Oxman di Pusat perubatan UCLA, beberapa jam selepas kematian penyanyi itu.

Michael dikatakan diserang sakit jantung, keadaan yang boleh membawa kepada kematian jika tidak dirawat dalam masa lima minit, kata doktor.

Dalam kebanyakan kes, jantung itu bergerak begitu cepat dan berhenti berfungsi, menyebabkan mangsa tidak sedarkan diri.

Kadangkala, ia menjadi begitu lemah dan berhenti bergerak.

Bulan lalu, penganjur konsertnya, This is It, dalam satu sidang akhbar berkata, Michael begitu bertenaga selepas empat hari pertama konsert kemunculan semulanya itu dibatalkan.

Media melaporkan dia menghidap barah kulit.

“Tidak ada apa-apa yang mencurigakan mengenai kesihatannya,” kata Randy Phililips dari syarikat penganjur AEG Live.

Jaminan itu bertentangan dengan gambar Michael, dengan mukanya ditutup topeng bedah, yang menunjukkan dia menghidap penyakit misteri.

Julai tahun lalu, gambar yang diambil menunjukkan anaknya menolaknya memasuki sebuah kedai buku dengan kerusi roda, berpakaian tidur dan selipar.

Sehingga kini, tidak jelas apa yang menyebabkan penyanyi itu, yang melecur teruk selepas dijilat api ketika penggambaran iklan Pepsi pada 1984, menderita sakit.

Dia menafikan laporan yang mendakwa dia memutihkan kulitnya.

Michael sebaliknya menegaskan, dia menghidap vitiligo, masalah gangguan pigmentasi.

Dia mengaku hanya melakukan dua pembedahan plastik. Bagaimanapun, pakar meramalkan Michael menjalani banyak pembedahan hingga menyebabkan hidungnya mengalami kecacatan kekal.

Dia ketagih ubat pil, termasuk Xanax dan ubat tahan sakit hingga keluarganya dilaporkan terpaksa pergi ke Bahrain, tempat dia tinggal sementara pada 2005 hingga 2006 untuk menasihatkannya.

Michael pernah sekali melawat pusat pemulihan dan pada 2007, mengaku bahawa empat tahun sebelum itu, kesihatannya terjejas akibat ketagihan pil.

Bekas pengasuh anaknya, Grace Rwaramba, 42 berkata, dia pernah berulang kali ‘mengepam’ perut Michael untuk membantu penyanyi itu setiap kali dia menderita kesakitan.

“Pernah satu ketika keadaan begitu teruk sehingga saya tidak membenarkan anaknya melihat bapa mereka. Dia makan terlalu sedikit, tetapi menelan pil begitu banyak,” katanya.

Menurut Grace, kerana begitu bimbangkan kesihatan Michael, dia pernah memaklumkan kepada ibu dan kakak penyanyi itu, tetapi dia sebaliknya dimarahi raja pop berkenaan.

“Dia begitu degil. Dia tidak mahu dengar nasihat,” kata Grace yang bekerja dengan Michael selama lebih 10 tahun sebelum berhenti Disember lalu.

INFO

Jacko, 50, diserang sakit jantung Khamis lalu, sejurus selepas disuntik Demerol, ubat tahan sakit, buat kali terakhir dan sekali gus membunuhnya.

Demerol mempunyai persamaan dengan morfin dan sepatutnya tidak boleh dicampur dengan ubat seumpamanya.

Bagaimanapun, raja pop itu juga mengambil 3 miligram pil tahan sakit narkotik, Dilaudid.

Dan menurut sumber, dia juga diberuikan satu lagi ubat narkotik, Vicodin, ubat penenang yang diperoleh kodeina.

Tidak cukup dengan itu, Jacko juga mengambil:

SOMA: Untuk melegakan otot, 2 miligram, dua kali sehari.

XANAX: Ubat penenang yang diberikan kepada Michael sebanyak 0.5 miligram, dua kali sehari.

ZOLOFT: Ubat penenang yang dimakan Jacko sebanyak 100 miligram sehari.

PAXIL: Satu lagi ubat penenang yang juga digunakan untuk mengurangkan perasaan bimbang dan cemas. Michael mengambilnya 20 miligram sehari.

PRILOSEC: ubat untuk pulih sakit hulu hati.

Penyanyi itu juga diberikan antibiotik untuk menangani masalah jangkitan berikutan pembedahan barah kulit baru-baru ini. Ubat ini sudah cukup bahaya. Pesakit sepatutnya tidak boleh memakan lebih daripada satu ubat tahan sakit pada satu masa, lebih-lebih lagi dengan keadaan kesihatan Michael.

Dia begitu kurus dan mempunyai berat badan kira-kira 58 kilogram walaupun ketinggiannya 1.78 meter.

Advertisements

MJ : 1958 – 2009

June 28, 2009

 jacko

Dunia menangisi permergian mengejut Michael Jackson.

http://www.sacbee.com/static/weblogs/photos/2009/06/world-reaction-to-michael-jack.html#more

Rasanya belum terlambat untuk aku sedekahkan Al-Fatihah buat MJ. Pertama kali aku dengar lagu MJ, iaitu Ben. Sebuah filem yang mengisahkan seorang budak lelaki dan seekor tikus. Aku tak pasti tahun berapa.

ben, the two of us need look no more

we both found what we were looking for

with a friend to call my own, i’ll never be alone

and you, my friend, will see, you’ve got a friend in me

(you’ve got a friend in me)

ben, you’re always running here and there

you feel you’re not wanted anywhere

if you ever look behind and don’t like what you find

there’s one thing you should know

you’ve got a place to go, (you’ve got a place to go)

i used to say “i” and “me”, now it’s “us”, now it’s “we”

i used to say “i” and “me”, now it’s “us”, now it’s “we”

ben, most people would turn you away

i don’t listen to a word they say

they don’t see you as i do, i wish they would try to

i’m sure they’d think again, if they had a friend like ben

(a friend) like ben

Dalam diam aku meminati Raja Pop ini, walaupun jiwa aku masih kental dengan ROCK!. Lagu Smooth Criminal pun dah macam rock jugak, dengan petikan gitar oleh Slash dari GNR. Mengancam gak lagu tu.

Siapa yang tak teruja dengan video clip Thriller, kisah zombie (bukan zombie kampung pisang). Tapi yang best, P. Ramlee terlebih dulu keluar dengan idea ni dengan ‘Hantu Jepun” dalam Pendekar Bujang Lapok.

Petikan lirik lagu Billie Jean:

people always told me be careful of what you do

and don’t go around breaking young girls’ hearts

and mother always told me be careful of who you love

and be careful of what you do ’cause the lie becomes the truth

House M.D.

May 31, 2009

house md

Grey’s Anatomy

May 31, 2009

greys

Autumn In My Heart

May 31, 2009

000891-1

Terminator VS Einstein

May 22, 2009

TERMINATION-EINSTEIN

Jerry Maguire

May 19, 2009

jerry_maguire1

Jerry Maguire remains popular because of its memorable quotations, including “Show me the money!” (shouted repeatedly in a phone exchange between Rod Tidwell and Jerry Maguire), “You complete me”, “Help me help you”, and “You had me at ‘hello'” (said by Dorothy Boyd after a lengthy romantic plea by Jerry Maguire), and “Kwan” (a word used by Rod Tidwell meaning love, respect, community, and money; also spelled ‘quan’ and ‘quawn’) mentioned by Tidwell to illustrate the difference between himself and other football players: “Other football players may have the coin, but they won’t have the ‘Quan'”. These lines are largely attributed to Cameron Crowe, director and screenwriter of the movie.

The film was well received, with Cuba Gooding, Jr. winning an Academy Award for Best Supporting Actor for his portrayal of Rod Tidwell, the Arizona Cardinals football player who sticks with Maguire. Cruise was also nominated for Best Actor in a Leading Role and although Renée Zellweger missed out on a nomination for her portrayal of Dorothy Boyd, it was Zellweger’s breakout role. The film itself was nominated for an Academy Award for Best Picture, and crew members on the film were nominated for Best Screenplay and Best Film Editing awards.

In June 2008, AFI revealed its “Ten top Ten”—the best ten films in ten “classic” American film genres—after polling over 1,500 people from the creative community. Jerry Maguire was acknowledged as the tenth best film in the sports genre.

Kemarahan Bolasepak!

May 18, 2009

BALLACK

UEFA Champions League

2nd Leg Semi-Final: Chelsea 0 VS 1 Barcelona

Notting Hill

May 16, 2009

NOTTING-HILL

Serendipity

May 16, 2009

SEREDENPITY

SERENDIPITY (noun)

the faculty or phenomenon of finding valuable or agreeable things not sought for;a natural gift for making useful discoveries by accident.

John Cusack and Kate Beckinsale star as Jonathan and Sara, two strangers who meet by accident while shopping for their respective partners’ Christmas presents. Tussling over the only pair of black cashmere gloves on display, the sudden electricity between them catches them both off-guard.

From that first chance meeting, their attraction to one another surprises them by growing stronger, despite the fact they are happily committed to others. Sara is a big believer in letting fate decide the way. Jonathan on the other hand, is much more pragmatic. He wants to date Sara, and is frustrated by her determination to let what should be, happen naturally. After withholding her name, phone number and everything else personal from Jonathan, she finally acquiesces by writing her name and number in a second-hand book. He in turn writes his name and number on a $5 bill. They go their own ways – Jonathan without the book, and Sara without reading the $5 bill.

Leap ahead 5 years, and now they’re separated by thousands of miles as they’ve ended up on opposite coasts. It’s now just days from Jonathan and Sara’s weddings – Sara is marrying the annoying Lars, and Jonathan is marrying Hally, a seemingly decent woman who he’s obviously not head over heels about. Jonathan still aches for what could have been, and convinces his best friend, dragging and screaming, to join him in his search for Sara. He has to find out if she’s the one he was meant to be with, before saying “I Do” to Hally. Meanwhile, Sara’s feeling the exact same way and dragging her best friend, Eve with her to look for the man she’s increasingly sure is her soul mate.