Archive for June, 2009

MJ: Kerana Ubat

June 29, 2009

KEMATIAN Michael Jackson awal Jumaat lalu memang mengejutkan, tetapi bagi sebahagian mereka yang mengenalinya, yang lebih mengejutkan ialah dia berjaya hidup sehingga 50 tahun.

Sebahagian besar usia dewasanya, dia kelihatan seolah-olah ‘mereput’ di hadapan mata kita – kurus kering, pucat, terpaksa menggunakan kerusi roda atau berbalut kerana menjalani pembedahan.

Dia bertarung dengan ketagihan ubat tahan sakit dan begitu sukar untuk duduk tegak ketika perbicaraannya berhubung kes pencabulan kanak-kanak pada 2005.

Menurut laporan media, Jackson tidak sedarkan diri selepas disuntik Demerol, sejenis ubat tahan sakit pada hari kematiannya.

Peguam keluarga Jackson, Brian Oxman berkata, dia pernah memberi amaran kepada raja pop itu mengenai penyalahgunaan ubat.

“Saya sudah beri amaran bahawa satu hari nanti, Michael Jackson tidak akan bangkit dari tidurnya dan saya tidak akan berdiam diri jika ia berlaku kerana salah guna ubat.

“Saya sudah membuat kenyataan itu kepada anggota keluarga dan saya memberitahu mereka, saya tidak akan berdiam diri,” katanya Oxman di Pusat perubatan UCLA, beberapa jam selepas kematian penyanyi itu.

Michael dikatakan diserang sakit jantung, keadaan yang boleh membawa kepada kematian jika tidak dirawat dalam masa lima minit, kata doktor.

Dalam kebanyakan kes, jantung itu bergerak begitu cepat dan berhenti berfungsi, menyebabkan mangsa tidak sedarkan diri.

Kadangkala, ia menjadi begitu lemah dan berhenti bergerak.

Bulan lalu, penganjur konsertnya, This is It, dalam satu sidang akhbar berkata, Michael begitu bertenaga selepas empat hari pertama konsert kemunculan semulanya itu dibatalkan.

Media melaporkan dia menghidap barah kulit.

“Tidak ada apa-apa yang mencurigakan mengenai kesihatannya,” kata Randy Phililips dari syarikat penganjur AEG Live.

Jaminan itu bertentangan dengan gambar Michael, dengan mukanya ditutup topeng bedah, yang menunjukkan dia menghidap penyakit misteri.

Julai tahun lalu, gambar yang diambil menunjukkan anaknya menolaknya memasuki sebuah kedai buku dengan kerusi roda, berpakaian tidur dan selipar.

Sehingga kini, tidak jelas apa yang menyebabkan penyanyi itu, yang melecur teruk selepas dijilat api ketika penggambaran iklan Pepsi pada 1984, menderita sakit.

Dia menafikan laporan yang mendakwa dia memutihkan kulitnya.

Michael sebaliknya menegaskan, dia menghidap vitiligo, masalah gangguan pigmentasi.

Dia mengaku hanya melakukan dua pembedahan plastik. Bagaimanapun, pakar meramalkan Michael menjalani banyak pembedahan hingga menyebabkan hidungnya mengalami kecacatan kekal.

Dia ketagih ubat pil, termasuk Xanax dan ubat tahan sakit hingga keluarganya dilaporkan terpaksa pergi ke Bahrain, tempat dia tinggal sementara pada 2005 hingga 2006 untuk menasihatkannya.

Michael pernah sekali melawat pusat pemulihan dan pada 2007, mengaku bahawa empat tahun sebelum itu, kesihatannya terjejas akibat ketagihan pil.

Bekas pengasuh anaknya, Grace Rwaramba, 42 berkata, dia pernah berulang kali ‘mengepam’ perut Michael untuk membantu penyanyi itu setiap kali dia menderita kesakitan.

“Pernah satu ketika keadaan begitu teruk sehingga saya tidak membenarkan anaknya melihat bapa mereka. Dia makan terlalu sedikit, tetapi menelan pil begitu banyak,” katanya.

Menurut Grace, kerana begitu bimbangkan kesihatan Michael, dia pernah memaklumkan kepada ibu dan kakak penyanyi itu, tetapi dia sebaliknya dimarahi raja pop berkenaan.

“Dia begitu degil. Dia tidak mahu dengar nasihat,” kata Grace yang bekerja dengan Michael selama lebih 10 tahun sebelum berhenti Disember lalu.

INFO

Jacko, 50, diserang sakit jantung Khamis lalu, sejurus selepas disuntik Demerol, ubat tahan sakit, buat kali terakhir dan sekali gus membunuhnya.

Demerol mempunyai persamaan dengan morfin dan sepatutnya tidak boleh dicampur dengan ubat seumpamanya.

Bagaimanapun, raja pop itu juga mengambil 3 miligram pil tahan sakit narkotik, Dilaudid.

Dan menurut sumber, dia juga diberuikan satu lagi ubat narkotik, Vicodin, ubat penenang yang diperoleh kodeina.

Tidak cukup dengan itu, Jacko juga mengambil:

SOMA: Untuk melegakan otot, 2 miligram, dua kali sehari.

XANAX: Ubat penenang yang diberikan kepada Michael sebanyak 0.5 miligram, dua kali sehari.

ZOLOFT: Ubat penenang yang dimakan Jacko sebanyak 100 miligram sehari.

PAXIL: Satu lagi ubat penenang yang juga digunakan untuk mengurangkan perasaan bimbang dan cemas. Michael mengambilnya 20 miligram sehari.

PRILOSEC: ubat untuk pulih sakit hulu hati.

Penyanyi itu juga diberikan antibiotik untuk menangani masalah jangkitan berikutan pembedahan barah kulit baru-baru ini. Ubat ini sudah cukup bahaya. Pesakit sepatutnya tidak boleh memakan lebih daripada satu ubat tahan sakit pada satu masa, lebih-lebih lagi dengan keadaan kesihatan Michael.

Dia begitu kurus dan mempunyai berat badan kira-kira 58 kilogram walaupun ketinggiannya 1.78 meter.

MJ : 1958 – 2009

June 28, 2009

 jacko

Dunia menangisi permergian mengejut Michael Jackson.

http://www.sacbee.com/static/weblogs/photos/2009/06/world-reaction-to-michael-jack.html#more

Rasanya belum terlambat untuk aku sedekahkan Al-Fatihah buat MJ. Pertama kali aku dengar lagu MJ, iaitu Ben. Sebuah filem yang mengisahkan seorang budak lelaki dan seekor tikus. Aku tak pasti tahun berapa.

ben, the two of us need look no more

we both found what we were looking for

with a friend to call my own, i’ll never be alone

and you, my friend, will see, you’ve got a friend in me

(you’ve got a friend in me)

ben, you’re always running here and there

you feel you’re not wanted anywhere

if you ever look behind and don’t like what you find

there’s one thing you should know

you’ve got a place to go, (you’ve got a place to go)

i used to say “i” and “me”, now it’s “us”, now it’s “we”

i used to say “i” and “me”, now it’s “us”, now it’s “we”

ben, most people would turn you away

i don’t listen to a word they say

they don’t see you as i do, i wish they would try to

i’m sure they’d think again, if they had a friend like ben

(a friend) like ben

Dalam diam aku meminati Raja Pop ini, walaupun jiwa aku masih kental dengan ROCK!. Lagu Smooth Criminal pun dah macam rock jugak, dengan petikan gitar oleh Slash dari GNR. Mengancam gak lagu tu.

Siapa yang tak teruja dengan video clip Thriller, kisah zombie (bukan zombie kampung pisang). Tapi yang best, P. Ramlee terlebih dulu keluar dengan idea ni dengan ‘Hantu Jepun” dalam Pendekar Bujang Lapok.

Petikan lirik lagu Billie Jean:

people always told me be careful of what you do

and don’t go around breaking young girls’ hearts

and mother always told me be careful of who you love

and be careful of what you do ’cause the lie becomes the truth

U got mel

June 25, 2009

Cinta Terakhir – Aiman

 kau cinta pertamaku

kau cinta terakhirku

tiada apa yang bisa menafikan kasih kita

 kau ayu dimataku

satu antara seribu

tiada tara didunia

 mungkin kan terputus di tengah jalan

mungkin kan terlerai tanpa ikatan

usah ragu dengan takdir

mungkin kitakan berbeza haluan

berakhirnya cerita percintaan

segalanya ditentukan Tuhan

Ianya cuma soal hati, yang terkadang membuatkan kita jadi bodoh dan degil!. Soal hati cuma…

25hb lagi! Banyak perkara yang berlaku pada tarikh yang mempunyai sejuta makna pada diri aku.

Kedegilan aku sejak dulu memang di tahap 101%. Dan sekarang kena buat ‘bodoh’ pula dengan apajua soal hati yang bakal aku hadapi.

 U got mel

– Thank U! 

Akhirnya!

June 23, 2009

What a day!

Setiap yang bermula pasti akan berakhir. Atas kemahuan sendiri atau pun kerana terpaksa, di paksa mengakhirinya. Tiada kesalan. Tiada dendam. Semuanya pasti kekal dan abadi dalam ingatan. Cuma sesekali ada rasa getaran, ada debaran yang panjang.

Pada suatu hari, pasti ianya akan terjadi… Bila?

Petang tadi aku lunch di Giant. Aku melewati petak D8. AKu pekena kuew tiau goreng. Kebetulan Amran singgah, sebab sejuk yang amat, kami ke Alladin. Aku pekena teh halia / teh sarbat. Amran telefon pulah kawan dia, yang kebetulan sedang menjaga site ofis di kawasan berdekatan. Dia sedang menyiapkan projek IPD Subang Jaya. Katanya baru 70% siap dan hand-over bulan November ni!

Kami ke gerai bawah pokok dekat masjid dan sekolah. Kebetulan ada pasar tani. Kami pekena keropok lekor dan goreng pisang cicah kicap. Resepi orang Johor katanya.

Sebelum meneruskan perjalanan aku singgah sebentar (sekadar melintasi) ke rumah biru… buat kali terakhir.

Lalu aku mengambil keputusan untuk membiarkan semuanya berakhir dengan penuh kenangan. Tanpa dendam.

terima kasih atas segalanya

kesudian semalam amat aku hargai

bagai pelangi yang indah

Akhirnya Sudirman Di Hargai

June 20, 2009

Oleh Norhayati Nordin [ yati@hmetro.com.my ]

SELEPAS beberapa artis tanah air dikurniakan gelaran Datuk, kini giliran Allahyarham Sudirman Haji Arshad pula. Selepas 17 tahun meninggal dunia, penghibur serba boleh itu dikurniakan Darjah Sultan Ahmad Shah Pahang (DSAP ) yang membawa gelaran Datuk.

Sudirman yang diwakili kakaknya, Datin Rodziah Arshad menerima pengurniaan itu sempena ulang tahun Hari Keputeraan ke-78 baginda di Balairung Seri, Istana Abu Bakar, Pekan, kelmarin.

Apapun, Sudirman memang layak menerima anugerah berkenaan.

Sebagai penyanyi nombor satu Asia, siapa yang tidak kenal dan menyukai lagu Sudirman.

Karya yang boleh dikatakan penuh dengan mesej dan pengalaman menjadikan Sudirman segar di ingatan peminat walaupun kini dia hanya dalam kenangan.

Bagi penulis lirik dan penerbit filem terkenal, Habsah Hassan, Sudirman memang wajar menerima gelaran berkenaan.

Namun, ia agak terlewat untuknya kerana dia lebih dulu menyahut panggilan Ilahi pada 22 Februari 1992.

Bagaimanapun, itu satu penghargaan besar terhadap jasanya.

“Sebagai sahabatnya, saya tumpang gembira atas penganugerahan itu.

“Secara tidak langsung, pembabitan Allahyarham dalam industri seni tanah air suatu ketika dulu masih diingati dan dihargai. Sayangnya, Allahyarham sudah pergi terlalu lama.

“Saya benar-benar rasa terharu. Tidak sangka, penat-lelah Sudirman selama ini yang pernah menghiburkan orang ramai tidak sesekali dilupakan. Bagi saya, anugerah itu bukan saja lebih bermakna untuk peminat Sudirman, tetapi buat keluarganya.

“Sejak kembalinya Sudirman ke hadrat Ilahi, pastinya ia satu memori besar yang tidak dapat dilupakan keluarga serta peminat setianya. Jadi, dengan adanya anugerah diterima itu boleh dikatakan satu ‘bonus’ untuk diwarisi keluarga Allahyarham,” katanya.

Bagaimanapun, Habsah, yang cukup mengenali Sudirman, menegaskan selagi orang ramai mengingati Sudirman dan jasanya, maka itu juga penghargaan sangat besar buat Allahyarham.

Menurutnya, kenangan yang ditinggalkan Sudirman takkan pernah hilang.

Seorang lagi sahabat baik Allahyarham, Noorkumalasari ketika dihubungi semalam, enggan memberi komen mengenai penghargaan itu.

Katanya, tiada apa lagi yang hendak dikatakan. Jika ia sudah diberi, apa salahnya menerima.

“Memandangkan Allahyarham Sudirman sudah tiada, saya tidak mahu komen apa-apa. Lagipun, kata orang tidak baik mereka yang sudah meninggal dunia disebut-sebut selalu. “Arwah akan sedih dan lebih baik hulurkan doa buatnya,” katanya.

Penyanyi yang popular dengan lagu Kau Kunci Cintaku Dalam Hatimu, Ramlah Ram berkata, selayaknya Sudirman menerima gelaran berkenaan.

Menurut Ramlah, sebagai penghibur serba boleh dia sangat mengingati Allahyarham yang baik hati.

“Sekalipun saya tidak dapat mengenalinya dengan lebih lama, Sudirman ialah artis yang suka memberikan semangat kepada rakan lain.

“Macam saya dulu, tidak yakin untuk membuat persembahan, tetapi Allahyarham sedia membantu.

“Disebabkan saya masih baru, apa yang dilakukannya sangat membantu. Allahyarham juga tidak pernah berasakan dirinya hebat.

“Sikap merendah dirinya dan tidak sombong membuatkan saya begitu menghormati Allahyarham hingga kini. Dia (Allahyarham) istimewa,” katanya.

Menurut Ramlah, jasa Sudirman pada industri seni memang tidak boleh dipersoalkan sesiapa.

Bayangkan, lagu-lagunya sampai sekarang masih diingati generasi muda.

Hakikatnya, mereka tidak pernah kenal atau bersua dengan Sudirman.

Penyanyi dan ahli perniagaan e-dagang, ND Lala atau Amir Hamzah Salleh berkata, sebagai anak seni sememangnya tiada apa diinginkan ketika berkarya.

Paling penting ketika itu adalah dapat menghiburkan peminat dan karya dihasilkan diterima

“Justeru, sama ada dapat anugerah atau tidak, itu bukan persoalannya. Jadi, dalam soal ini istilah dapat anugerah awal atau tidak, usah diperkata. Apa yang utama, impak kepada pendengar yang membuatkan lagu dinyanyikan artis itu kekal diingati dan disukai.

“Begitulah yang berlaku kepada Allahyarham Sudirman. “Secara peribadi, pada saya Sudirman bukan hanya penghibur, tetapi individu yang memberi inspirasi. Lihat saja pada lagu-lagunya yang penuh dengan mesej seperti patriotik, cinta dan komedi,” katanya.

Kata ND Lala lagi, personaliti Sudirman yang hebat itu memang wajar bagi Allahyarham dianugerahkan Datuk walaupun sudah meninggal dunia.

Dalam soal ini, kita sendiri boleh lihat betapa lagu-lagu Sudirman diminati pelbagai lapisan usia daripada kanak-kanak hingga dewasa.

PROFIL

NAMA: Sudirman Haji Arshad

TARIKH LAHIR: 25 Mei 1954

ASAL: Temerloh, Pahang

KARIER: Penyanyi, pelakon, penulis dan peguam

KELUARGA: Anak bongsu daripada enam beradik

PENDIDIKAN: Ijazah Undang-Undang Universiti Malaya

BAPA: Arshad Hassan

IBU: Ramlah Dahlan

MENINGGAL DUNIA: 22 Februari 1992

PENCAPAIAN: Antaranya, Penghibur TV Terbaik, Anugerah Seri Angkasa, RTM 1978, Persembahan Terbaik Anugerah Juara Lagu TV3 1987, Penyanyi Lelaki Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 1989 dan Penghibur Nombor Satu Asia 1989

ANUGERAH: Ahli Mangku Negara daripada Yang di-Pertuan Agong 1988, Ahli Mahkota Pahang daripada Sultan Pahang 1990, Johan Mangku Negara daripada Yang di-Pertuan Agong 1992 dan Darjah Sultan Ahmad Shah Pahang daripada Sultan Pahang (2009).

Kasih Ayah

June 19, 2009

Oleh Idris Musa [ idris@hmetro.com.my ]

Anakku Sazali dengarlah

Lagu yang ayahanda karangi

Sifatkan laguku hai anak

Sebagai sahabatmu nanti

Anakku Sazali juwita

Laguku jadikan pelita

Penyuluh di gelap gelita

Pemandu ke puncak bahagia…

BEGITU puitis lirik lagu Anakku Sazali ciptaan Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Baitnya syahdu dan menyentuh jiwa, membayangkan keakraban hubungan dan kasih tidak berbelah bahagi antara seorang bapa dan anak.

Kasih bapa kepada anak melebihi segalanya. Jasanya tidak terhitung, cuma semua itu sukar dimengertikan si anak, sehinggalah suatu hari kelak giliran anak pula bergelar bapa.

Islam meletakkan bapa pada kedudukan yang tinggi dan menjadi kewajipan setiap anak memuliakan bapa, mentaati dan menghormatinya, berbuat baik dan berkata dengan sopan.

“Dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya sekalipun perkataan ‘ah’ dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia.

“Dan rendahkanlah dirimu kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah: ‘Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka telah memelihara dan mendidikku semasa kecil.’” (Surah al-Isra’: 23-24)

Teks al-Quran itu mengajar manusia melayani orang tua. Tetapi sejauh mana ketaatan itu? Apakah pula yang dikatakan kebajikan terhadap orang tua?

Menurut Imam al-Ghazali, kebanyakan ulama berpendapat, ketaatan kepada orang tua wajib dalam hal meragukan dan tidak wajib dalam hal yang jelas haram kerana meninggalkan sesuatu meragukan adalah warak (berhati-hati), sedangkan keredaan orang tua adalah wajib.

Berbakti kepada orang tua tidak hanya kepada bapa atau ibu yang Muslim.

Walaupun kedua-duanya kafir, anak harus berbuat baik kepada mereka dan termasuk berbuat baik dan tidak berjihad kecuali dengan izin mereka.

Dalam hadis sahih diriwayatkan daripada Abdullah ibn Amru, dia berkata, seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w meminta izin kepadanya untuk berjihad.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apakah ayahmu masih hidup?” Orang itu menjawab: “Ya.” Nabi bersabda: “Berjihadlah bagi kedua orang tua.” (Hadis riwayat Muslim)

Melalui hadis lain disebutkan orang itu menjawab: “Ya, kutinggalkan mereka menangis.” Nabi berkata: “Pergilah, buatlah mereka tertawa, sebagaimana engkau membuat mereka menangis.”

Jangan sesekali membuatkan bapa menitiskan air mata. Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a, dia berkata, bersabda Rasulullah bermaksud: “Tangis kedua orang tua termasuk penderhakaan.” (Hadis riwayat Bukhari)

Menurut al-Qurtubi, termasuk kesempurnaan dalam berbakti kepada kedua orang tua ialah menjalin hubungan baik dengan orang yang mereka cintai.

Diriwayatkan dari Muaz ibn Jabal r.a, Rasulullah bersabda, ertinya: “Sesiapa berbakti kepada kedua orang tuanya, beruntunglah dia dan Allah menambah umurnya.” (Hadis riwayat Abu Ya’la, Tabrani dan al-Hakim)

Bagi anak yang sudah ketiadaan bapa, masih boleh berbakti kepadanya.

Diriwayatkan Abu Usaid, seorang Badwi, dia berkata: “Aku sedang duduk bersama Nabi s.a.w, kemudian datang kepadanya seorang lelaki Ansar.

Dia berkata: “Wahai Rasulullah, apakah aku masih boleh berbakti kepada ayahku sesudah dia meninggal?”

Baginda menjawab yang bermaksud: “Ya, mendoakan rahmat bagi keduanya, memohonkan ampun bagi keduanya, melaksanakan wasiat mereka, menghormati teman mereka, menjalin hubungan dengan kerabat daripada pihak mereka berdua. Inilah yang masih boleh engkau lakukan.”

Sebagai anak, tutur kata dengan bapa sewajarnya sopan dan beradab, tidak mengguriskan hati, malah melayaninya dengan penuh keikhlasan, hormat dan rendah diri.

Diriwayatkan dari Aisyah r.a, dia berkata: “Seorang lelaki datang kepada Nabi bersama seorang tua.

Nabi bertanya: “Siapakah yang bersamamu?” Orang itu menjawab: “Ayahku.” Baginda bersabda: “Jangan berjalan di depannya dan jangan duduk sebelum dia, jangan memanggilnya dengan namanya dan jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain memakinya.” (Hadis riwayat Tabrani)

Menurut Atha’, perkataan lemah-lembut seperti “wahai ayah, wahai ibu” tanpa menyebut namanya.

Ibnul Baddaah at-Tujaibi berkata: “Aku berkata kepada Said Ibnu Masayyab, semua yang ada dalam al-Quran mengenai berbakti kepada kedua ibu bapa sudahku ketahui, kecuali firman-Nya bermaksud: “Dan berkatalah kepada keduanya dengan perkataan yang mulia.” Apakah perkataan yang mulia itu?”

Ibnu Masayyab berkata: “Ia adalah perkataan hamba yang berdosa kepada tuan yang bengis dan keras.”

Begitulah kiasan dalam hubungan interaksi antara anak dan bapa. Tetapi kini ada anak sewenang-wenangnya menengking bapa, memaki hamun, malah sampai menghumbankan bapa ke penjara dan mencederakannya.

Bongkaknya, seperti sudah lupa asal usul.

Ibnu Abbas berkata, Nabi bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang membuat reda kedua orang tuanya di waktu pagi dan petang, dia pun mendapat dua pintu syurga yang terbuka dan jika seorang, satu pintu. Sesiapa di waktu petang dan pagi membuat marah kedua orang tuanya, dia mendapat dua pintu neraka yang terbuka, jika seorang, satu pintu.”

Tetapi bagi si anak pantang melihat bapa melakukan perkara bertentangan.

Bapa, walaupun kerap kali berdepan dengan anak bermasalah, tetap bersabar dan menutup aib sehinggalah dia dapat melihat anaknya menjadi orang berguna.

Malah, anak selalu berkira soal makan minum dengan bapanya. Sudahlah wang jarang dikirim, bertanya khabar jauh sekali. Beberapa kali diberi, sudah mula mengungkit itu dan ini.

Satu kisah terjadi pada zaman nabi. Diriwayatkan dengan Isnad bersambung dari Jabir ibn Abdillah r.a, dia berkata, seorang lelaki datang kepada Nabi lalu berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya ayahku mengambil hartaku.”

Kemudian Jibril turun kepada Nabi dan berkata: “Allah Azza wajalla menyampaikan salam kepadamu dan berkata kepadamu: “Apabila orang tua itu datang kepadamu, tanyailah dia mengenai sesuatu yang dikatakannya dalam dirinya dan hanya didengar kedua-dua telinganya.”

Ketika orang itu datang, Nabi berkata: “Mengapa puteramu mengeluhkan kamu? Apakah engkau ingin mengambil hartanya?”

Orang tua itu berkata: “Tanyailah dia, ya Rasulullah, apakah aku membelanjakannya bagi salah seorang ibu saudaranya atau bagi diriku?”

Rasulullah berkata: “Janganlah ceritakan hal ini kepada kami. Beritahulah aku mengenai sesuatu yang engkau ucapkan di dalam dirimu dan hanya didengar oleh kedua telingamu.”

Orang tua itu berkata: “Demi Allah, wahai Rasulullah, Allah Azza wajalla selalu menambah keyakinan kami kepadamu. Aku sudah mengucapkan sesuatu di dalam diriku yang hanya didengar oleh kedua telingaku.”

Rasulullah berkata: “Katakanlah supaya saya mendengarnya.”

Orang itu berkata: “Ku beri engkau makan ketika masih bayi dan kubiayai engkau di kala dewasa. Engkau minum daripada rezeki yang aku berikan padamu.

“Bila engkau sakit pada waktu malam aku tidak tidur dan gelisah semalaman suntuk kerana penyakitmu, seakan akulah yang terkena bukannya engkau dengan penyakit yang menimpa orang lain sehingga aku menangis.

“Diriku takut engkau binasa, supaya engkau tahu bahawa maut memiliki waktu tertentu.

“Apabila engkau jadi besar dan mencapai akhir umur, aku pun tidak mengharapkanmu, engkau balas aku dengan kekerasan dan kebengisan, seakan-akan engkaulah pemberi kenikmatan dan kurnia.

“Kiranya bila engkau tidak memelihara hak aku sebagai bapa, engkau lakukan seperti yang dilakukan tetangga yang berdekatan. Lalu engkau penuhi hak tetangga terhadapku, dan tidak kikir kepadaku dengan harta yang bukan hartamu.”

Ketika itu, Nabi memegang leher baju putera orang itu dan berkata: “Engkau dan hartamu milik ayahmu.”

Kerajaan tidak cadang daftarkan blogger

June 19, 2009

KUALA LUMPUR – Kerajaan tidak bercadang untuk mendaftarkan blogger dan mereka bebas untuk menyampaikan maklumat dalam Internet tertakluk kepada undang-undang negara demi menjaga keharmonian masyarakat, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

“Setakat ini kita tidak ada menyenaraikan atau mendaftarkan mana-mana blogger yang beroperasi dalam Internet, dan tiada cadangan untuk berbuat demikian,” katanya pada persidangan Dewan Rakyat semalam ketika menjawab soalan Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) yang mendakwa kerajaan lebih menumpukan kepada menyekat kebebasan blogger.

Ketika menjawab soalan asal Datuk Ismail Abdul Muttalib (BN-Maran), Rais berkata, media cetak dan elektronik tertakluk kepada pelbagai undang-undang untuk memastikan kandungan yang disiarkan tidak bercorak fitnah atau hasutan yang boleh memporak-perandakan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Beliau berkata, sebagai pemegang lesen di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM 1998), kandungan yang disiarkan oleh penyiar swasta dikawal selia dengan rapi oleh kementerian melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), dan perlu mematuhi syarat-syarat khas lesen mengenai kandungan.

Mengikut Seksyen 211 dan 233 AKM 1998 tindakan boleh diambil terhadap individu yang memberi kandungan yang bersifat lucah, sumbang, palsu, mengancam atau yang jelik. Jika disabitkan kesalahan, boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi setahun, atau kedua-duanya sekali.

Beliau berkata bagi kesalahan penyalahgunaan laman web pula, sebanyak enam kes melibatkan lapan tertuduh telah dihadapkan ke mahkamah kerana kesalahan menghina Sultan Perak.

Katanya, kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri menguatkuasakan peruntukan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 bagi mengawal selia dan memastikan bahan-bahan media cetak termasuk akhbar tidak mengandungi unsur-unsur yang boleh mengancam keselamatan dan menggugat negara.

Love Quotes

June 14, 2009

 Never pretend to a love which you do not actually feel, for love is not ours to command.

Alan Watts

Such is the inconsistency of real love, that it is always awake to suspicion, however unreasonable; always requiring new assurances from the object of its interest.

Ann Radcliffe, The Mysteries of Udolpho, 1764

To love deeply in one direction makes us more loving in all others.

Anne-Sophie Swetchine

 Perhaps the feelings that we experience when we are in love represent a normal state. Being in love shows a person who he should be.

Anton Chekhov (1860 – 1904)

 To fear love is to fear life, and those who fear life are already three parts dead.

Bertrand Russell (1872 – 1970), Marriage and Morals (1929) ch. 19

 Love is not enough. It must be the foundation, the cornerstone – but not the complete structure. It is much too pliable, too yielding.

Bette Davis (1908 – 1989)

 Clarity of mind means clarity of passion, too; this is why a great and clear mind loves ardently and sees distinctly what it loves.

Blaise Pascal (1623 – 1662)

 The meeting of two personalities is like the contact of two chemical substances: if there is any reaction, both are transformed.

Carl Jung (1875 – 1961)

 Nothing takes the taste out of peanut butter quite like unrequited love.

Charles M. Schulz (1922 – 2000), Charlie Brown in “Peanuts”

 There’s an evolutionary imperative why we give a crap about our family and friends. And there’s an evolutionary imperative why we don’t give a crap about anybody else. If we loved all people indiscriminately, we couldn’t function.

David Foster, House M.D., TB or Not TB, 2005

To love and be loved is to feel the sun from both sides.

David Viscott, How to Live with Another Person, 1974

 There’s a lot to be said for self-delusionment when it comes to matters of the heart.

Diane Frolov and Andrew Schneider, Northern Exposure, First Snow, 1993

 One’s first love is always perfect until one meets one’s second love.

Elizabeth Aston, The Exploits & Adventures of Miss Alethea Darcy, 2005

 All love that has not friendship for its base, is like a mansion built upon sand.

Ella Wheeler Wilcox, O Magazine, February 2004

 Love is everything it’s cracked up to be… It really is worth fighting for, being brave for, risking everything for.

Erica Jong, O Magazine, February 2004

 When love is in excess it brings a man no honor nor worthiness.

Euripides (484 BC – 406 BC), Medea, 431 B.C.

 There is always some madness in love. But there is also always some reason in madness.

Friedrich Nietzsche (1844 – 1900), “On Reading and Writing”

 What else is love but understanding and rejoicing in the fact that another person lives, acts, and experiences otherwise than we do…?

Friedrich Nietzsche (1844 – 1900)

 Love is the triumph of imagination over intelligence.

H. L. Mencken (1880 – 1956)

 Sometimes when you look back on a situation, you realize it wasn’t all you thought it was. A beautiful girl walked into your life. You fell in love. Or did you? Maybe it was only a childish infatuation, or maybe just a brief moment of vanity.

Henry Bromel, Northern Exposure, The Big Kiss, 1991

 There is no remedy for love but to love more.

Henry David Thoreau (1817 – 1862), Journal, July 25, 1839

 Just because you love someone doesn’t mean you have to be involved with them. Love is not a bandage to cover wounds.

Hugh Elliott, Standing Room Only weblog, February 16, 2004

 Passion makes the world go round. Love just makes it a safer place.

Ice T, The Ice Opinion

 Love is the difficult realization that something other than oneself is real.

Iris Murdoch (1919 – 1999)

We can only learn to love by loving.

Iris Murdoch (1919 – 1999), O Magazine, February 2004

When you have seen as much of life as I have, you will not underestimate the power of obsessive love.

J. K. Rowling, Harry Potter and the Half-Blood Prince, 2005

 But when a young lady is to be a heroine, the perverseness of forty surrounding families cannot prevent her. Something must and will happen to throw a hero in her way.

Jane Austen (1775 – 1817), Northanger Abbey

Friendship is certainly the finest balm for the pangs of disappointed love.

Jane Austen (1775 – 1817), Northanger Abbey

 I cannot think well of a man who sports with any woman’s feelings; and there may often be a great deal more suffered than a stander-by can judge of.

Jane Austen (1775 – 1817), Mansfield Park

Who Is Muhammad Ali?

June 14, 2009

 Muhammad Ali (born Cassius Marcellus Clay Jr., January 17, 1942 in Louisville, Kentucky, U.S.) is a retired American boxer and three-time World Heavyweight Champion. As an amateur, he won a gold medal at the Olympic in the light heavyweight division gold medal. As a professional, he became the only man to have won the linear heavyweight championship three times.

In 1999, Ali was crowned “Sportsman of the Century” by Sports Illustrated and “Sports Personality of the Century” by the BBC.

Born in Louisville, Kentucky, he was named after his father, Cassius Marcellus Clay Sr., who was named for the 19th century abolitionist and politician of the same name. Ali changed his name after joining the Nation of Islam in 1964, subsequently converting to Sunni Islam in 1975 and later Sufism.

Ali was known for his fighting style, which he described as “Float like a butterfly, sting like a bee”. Throughout his career Ali made a name for himself with great handspeed, as well as swift feet and taunting tactics. While Ali was renowned for his fast, sharp out-fighting style, he also had a great chin, and displayed great courage and an ability to take a punch throughout his career.

A man who views the world the same at fifty as he did at twenty has wasted thirty years of his life.

A rooster crows only when it sees the light. Put him in the dark and he’ll never crow. I have seen the light and I’m crowing.

Age is whatever you think it is. You are as old as you think you are.

At home I am a nice guy: but I don’t want the world to know. Humble people, I’ve found, don’t get very far.

Boxing is a lot of white men watching two black men beat each other up.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Frazier is so ugly that he should donate his face to the US Bureau of Wild Life.

Friendship… is not something you learn in school. But if you haven’t learned the meaning of friendship, you really haven’t learned anything.

Hating people because of their color is wrong. And it doesn’t matter which color does the hating. It’s just plain wrong.

He who is not courageous enough to take risks will accomplish nothing in life.

I am the astronaut of boxing. Joe Louis and Dempsey were just jet pilots. I’m in a world of my own.

I am the greatest, I said that even before I knew I was.

I believe in the religion of Islam. I believe in Allah and peace.

I figure I’ll be champ for about ten years and then I’ll let my brother take over – like the Kennedys down in Washington.

I figured that if I said it enough, I would convince the world that I really was the greatest.

I hated every minute of training, but I said, ”Don’t quit. Suffer now and live the rest of your life as a champion.”

I know I got it made while the masses of black people are catchin’ hell, but as long as they ain’t free, I ain’t free.

I know where I’m going and I know the truth, and I don’t have to be what you want me to be. I’m free to be what I want.

I never thought of losing, but now that it’ s happened, the only thing is to do it right. That’s my obligation to all the people who believe in me. We all have to take defeats in life.

I wish people would love everybody else the way they love me. It would be a better world.

I’ll beat him so bad he’ll need a shoehorn to put his hat on.

I’m not the greatest; I’m the double greatest. Not only do I knock ’em out, I pick the round.

I’m so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark.

I’m the most recognized and loved man that ever lived cuz there weren’t no satellites when Jesus and Moses were around, so people far away in the villages didn’t know about them.

If they can make penicillin out of mouldy bread, they can sure make something out of you.

If you even dream of beating me you’d better wake up and apologize.

It isn’t the mountains ahead to climb that wear you out; it’s the pebble in your shoe.

It’s hard to be humble, when you’re as great as I am.

It’s just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

It’s lack of faith that makes people afraid of meeting challenges, and I believed in myself.

It’s not bragging if you can back it up.

It’s the repetition of affirmations that leads to belief. And once that belief becomes a deep conviction, things begin to happen.

Life is a gamble. You can get hurt, but people die in plane crashes, lose their arms and legs in car accidents; people die every day. Same with fighters: some die, some get hurt, some go on. You just don’t let yourself believe it will happen to you.

My toughest fight was with my first wife.

My way of joking is to tell the truth. That’s the funniest joke in the world.

No one knows what to say in the loser’s locker room.

Old age is just a record of one’s whole life.

Only a man who knows what it is like to be defeated can reach down to the bottom of his soul and come up with the extra ounce of power it takes to win when the match is even.

Rivers, ponds, lakes and streams – they all have different names, but they all contain water. Just as religions do – they all contain truths.

Service to others is the rent you pay for your room here on earth.

Silence is golden when you can’t think of a good answer.

Superman don’t need no seat belt.

The fight is won or lost far away from witnesses – behind the lines, in the gym, and out there on the road, long before I dance under those lights.

The man who has no imagination has no wings.

The man who views the world at 50 the same as he did at 20 has wasted 30 years of his life

There are more pleasant things to do than beat up people.

There are no pleasures in a fight but some of my fights have been a pleasure to win.

To be able to give away riches is mandatory if you wish to possess them. This is the only way that you will be truly rich.

Wars of nations are fought to change maps. But wars of poverty are fought to map change.

We have one life; it soon will be past; what we do for God is all that will last.

What keeps me going is goals.

When you can whip any man in the world, you never know peace.

Who Is Michael Jordan?

June 14, 2009

Michael Jeffrey Jordan (born February 17, 1963) is a retired American professional basketball player and active businessman.

His biography on the National Basketball Association (NBA) website states, “By acclamation, Michael Jordan is the greatest basketball player of all time.”

Jordan was one of the most effectively marketed athletes of his generation and was instrumental in popularizing the NBA around the world in the 1980s and 1990s.

After a stand-out career at the University of North Carolina at Chapel Hill, Jordan joined the NBA’s Chicago Bulls in 1984. He quickly emerged as one of the stars of the league, entertaining crowds with his prolific scoring. His leaping ability, illustrated by performing slam dunks from the free throw line at Slam Dunk Contests, earned him the nicknames “Air Jordan” and “His Airness.”

He also gained a reputation as one of the best defensive players in basketball. In 1991, he won his first NBA championship with the Bulls, and followed that achievement with titles in 1992 and 1993, securing a “three-peat.”

Though Jordan abruptly retired from basketball at the beginning of the 1993-94 NBA season to pursue a career in baseball, he rejoined the Bulls in 1995 and led them to three additional championships (1996, 1997, and 1998) as well as an NBA-record 72 regular-season wins in the 1995–96 season. Jordan retired for a second time in 1999, but he returned for two more NBA seasons in 2001 as a member of the Washington Wizards.

Jordan’s individual accolades and accomplishments include five MVP awards, ten All-NBA First Team designations, nine All-Defensive First Team honors, fourteen NBA All-Star Game appearances and three All-Star MVP, ten scoring titles, three steals titles, six NBA Finals MVP awards, and the 1988 NBA Defensive Player of the Year Award.

He holds the NBA record for highest career regular season scoring average with 30.12 points per game, as well as averaging a record 33.4 points per game in the playoffs. In 1999, he was named the greatest North American athlete of the 20th century by ESPN, and was second to Babe Ruth on the Associated Press’s list of athletes of the century. He is currently a finalist to be inducted into the Basketball Hall of Fame.

Jordan is also noted for his product endorsements. He fueled the success of Nike’s Air Jordan sneakers, which were introduced in 1985 and remain popular today. Jordan also starred in the 1996 feature film Space Jam. He is currently a part-owner and Managing Member of Basketball Operations of the Charlotte Bobcats in North Carolina.

Always turn a negative situation into a positive situation.

As athletes, we’re used to reacting quickly. Here, it’s ‘come, stop, come, stop.’ There’s a lot of downtime. That’s the toughest part of the day.

Even when I’m old and grey, I won’t be able to play it, but I’ll still love the game.

I can accept failure, everyone fails at something. But I can’t accept not trying.

I never looked at the consequences of missing a big shot… when you think about the consequences you always think of a negative result.

I never thought a role model should be negative.

I play to win, whether during practice or a real game. And I will not let anything get in the way of me and my competitive enthusiasm to win.

I realize that I’m black, but I like to be viewed as a person, and this is everybody’s wish.

I’m not out there sweating for three hours every day just to find out what it feels like to sweat.

I’ve always believed that if you put in the work, the results will come.

I’ve failed over and over and over again in my life and that is why I succeed.

I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times, I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.

I’ve never been afraid to fail.

If you accept the expectations of others, especially negative ones, then you never will change the outcome.

If you’re trying to achieve, there will be roadblocks. I’ve had them; everybody has had them. But obstacles don’t have to stop you. If you run into a wall, don’t turn around and give up. Figure out how to climb it, go through it, or work around it.

Just play. Have fun. Enjoy the game.

My attitude is that if you push me towards something that you think is a weakness, then I will turn that perceived weakness into a strength.

My body could stand the crutches but my mind couldn’t stand the sideline.

My heroes are and were my parents. I can’t see having anyone else as my heroes.

Obstacles don’t have to stop you. If you run into a wall, don’t turn around and give up. Figure out how to climb it, go through it, or work around it.