Petikan dari novel Ayat-Ayat Cinta

Bab 11 : Getaran Cinta

 

“Fahri, kenapa pula kau buat peta hidup masa depan, bukankah hidup ini nikmatnya mengalir bagaikan air?” tanya Maria.

 

Kepalaku sebenarnya semakin berdenyut, tapi aku tidak mahu mengecewakan orang yang bertanya padaku.

 

“Maaf, setiap orang berbeza dalam memandang hidup ini dan berbeza caranya dalam menempuh hidup ini. Peta masa depan itu saya buat terus-terang saja berangkat dari semangat spiritual ayat suci Al-Quran yang saya yakini. Dalam Ar-Ra’ad ayat sebelas Allah berfirman: Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah nasibnya. Jadi nasib saya, masa depan saya, mahu jadi apa, sayalah yang menentukan. Berjaya dan gagalnya saya, sayalah yang menciptakan. Saya sendirilah yang merancang apa yang akan saya raih dalam hidup ini.”

 

Belum selesai aku bicara. Maria mencelah: “Kalau begitu di mana takdir Tuhan?”

 

“Takdir Tuhan ada di hujung usaha manusia. Tuhan Maha Adil, Dia akan memberikan sesuatu kepada umatNya sesuai dengan kadar usaha dan ikhtiarnya. Dan agar saya tidak tersesat atau melangkah tidak tentu arah dalam berikhtiar dan berusaha, maka saya membuat peta masa depan saya. Saya suka dengan kata-kata Thomas Carlyle: ‘Seseorang dengan tujuan yang jelas akan membuat kemajuan walaupun melalui jalan yang sulit. Seseorang yang tanpa tujuan, tidak akan membuat kemajuan walaupun ia berada di jalan yang lurus!’ Peta hidup ini saya buat untuk mempertegas arah tujuan hidupku sepuluh tahun ke depan. Ini sebahagian dari usaha dan ikhtiar dan setelah itu semuanya saya serahkan sepenuhnya kepada Tuhan.”

 

Maria mengangguk-anggukkan kepala.

 

“Apa kukata, Fahri seorang visioner yang tegas. Tidak seperti dirimu Maria, hidup manja tanpa visi. Kau ini sudah berada di jalan yang lurus. Dikurniai otak yang cerdas, hidup berkecukupan, disayang keluarga. tapi kau tidak akan membuat kemajuan tanpa visi yang jelas.” sahut Madame Nahed.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: